Zuid-Holland

Onze bestemming ligt deze keer op amper twee uurtjes rijden van Denderleeuw, maar het programma biedt toch opnieuw heel wat onbekende pareltjes : een combinatie van gezellige stadjes, verrassende kunst, ongerepte natuurgebieden en culinaire genoegens van hoog niveau !

Het programma van deze driedaagse reis ziet er als volgt uit :

DAG 1 : Willemstad - Schiedam - Den Haag

Via Gent en de tunnel onder de Westerschelde rijden we Nederland binnen, waar we onze eerste afspraak hebben in Willemstad, één van de Nederlandse vestingsteden uit de 17de eeuw die haar oorspronkelijk karakter nog grotendeels heeft bewaard. We starten er met een koffie en koek en maken onder leiding van een gids een wandeling door het dorp : langs het haventje, over de stadswallen en met een bezoek aan het Mauritshuis.

Tegen de middag vertrekken we naar onze volgende bestemming : Schiedam. We gaan er recht naar het jenevermuseum. Niet voor een rondleiding, maar voor een kleine proeverij, vergezeld van een licht hapje. Indien we nog tijd hebben volgt nog een korte wandeling door het centrum van Schiedam.

We rijden verder naar Den Haag, waar we het Escher-museum bezoeken. Maurits Escher (1898-1972) is een van 's werelds meest beroemde grafici, vooral met zijn zogenaamde “onmogelijke” tekeningen, zoals Klimmen en Dalen en Relativiteit, maar ook met zijn metamorfoses.

Ook hier maken we nadien nog een korte wandeling in het centrum van Den Haag, langs het Binnenhof (verblijfplaats van de Nederlandse regering).

DAG 2 : Leiden - Scheveningen

Om 9.00 uur vertrekken we naar Leiden, 20 kilometer ten noorden van Den Haag. Leiden is vooral bekend om haar universiteit (gesticht in 1575) en als geboorteplaats van Rembrandt. De stad ademt nog steeds de sfeer uit van de Gouden Eeuw. We kuieren onder leiding van een gids langs monumentale panden, kleine steegjes, intieme hofjes en snuiven een vleugje poëzie op, met enkele van de vele muurgedichten. Aansluitend krijgt u vrije tijd om wat te winkelen of voor een lichte hap, waarna we een boottochtje maken op de grachten.

Rond 15 uur vertrekken we naar het duinengebied tussen Leiden en Den Haag : 20 kilometer ongerept kustgebied. Voor de wandelaars volgt een stevige wandeling door de duinen en langs het strand met als einddoel : Scheveningen.

Wie het liever wat rustiger houdt, kan met de bus mee naar Scheveningen en houdt het bij een kortere wandeling op de dijk en op de wereldberoemde pier.

DAG 3 : De Biesbosch - Woudrichem

We vertrekken naar De Biesbosch, één van de grootste natuurgebieden in Nederland, net ten oosten van Dordrecht. Natte gebieden, boordevol planten en dieren, wuivende rietkragen, vochtige poldertjes met bijzondere wilde bloemen, woeste ruigten waarin kiekendieven hun jongen grootbrengen en klotsende kreken, waar de ijsvogel jaagt. De Biesbosch is in feite een cultuurlandschap, een landschap dat in belangrijke mate door mensenhanden is gevormd. We krijgen een inleiding in het Biesbosch Museum, waarna we tijdens een wandeling van ruim een uur één van de polders verkennen. Als afsluiter maken we een ‘fluisterboot’-tocht die ons in de kleinste kreken brengt.

We rijden verder naar Slot Loevestein, gelegen op de samenvloeiing van Maas en Waal. Het slot werd vroeger dan ook gebruikt als tolhuis. In de 17de eeuw werd het gebruikt als staatsgevangenis. We brengen een “vrij” bezoek.

Om onze reis af te sluiten, wandelen (en varen) we naar het vlakbij gelegen Woudrichem. Net als Willemstad is dit één van de Nederlandse vestingstadjes. We verkennen het stadje met een gids en doen ook nog iets aan de hongerige magen.

Contacteer ons

Wens je meer informatie over deze reis ?

Vul dit formulier in en we nemen binnen de 24 uur contact met u op.