Friesland

Dag 1 : via Almere naar Leeuwarden

Op de heenrit maken we een stop in Almere, een nieuwe stad die pas in 1975 werd ontwikkeld op gronden die werden teruggewonnen op het Ijsselmeer.  We maken er een ‘architectuurwandeling’ langs de vele moderne gebouwen die de stad rijk is.

Daarna rijden we verder naar Leeuwarden, de hoofdstad van Friesland waar we onze intrek nemen in het WTC-hotel en nadien de stad verkennen onder leiding van een stadsgids.

Dag 2 : Wadlopen naar Schiermonnikoog

We beginnen de dag met een bezoek aan de zeehondencrèche in Pieterburen aan de Waddenzee. Dit is het grootste opvangcentrum voor zeehonden in Nederland.

’s Middags genieten we van een Friese koffietafel met soep, broodjes, zoet en hartig beleg, kroket, koffie en thee om daarna in te schepen voor een boottochtje naar Schiermonnikoog, één van de Waddeneilanden.

Afhankelijk van de weersomstandigheden maken we, bij laag tij, een wandeling waarbij we misschien toch wel wat natte (en vooral vuile) voeten kunnen krijgen.

Voor wie het liever droog houdt, staat er een fiets ter beschikking om, op eigen houtje of in groep, het eiland te verkennen.

We komen weer allemaal samen aan de Berkenplas, waar we nog genieten van een heerlijke barbecue voor we het eiland verlaten. We varen bij zonsondergang terug naar het vasteland en rijden met de bus terug naar het hotel.

Dag 3 : Stedentocht langs Harlingen, Hindelopen, Sneek, ...

Op de derde dag maken we een rondrit door het zuid-oosten van Friesland en bezoeken er enkele van de elfstedendorpjes. We beginnen met Harlingen, waar we onder leiding van een stadsgids langs de voornaamste bezienswaardigheden wandelen.

Daarna gaan we naar Hindeloopen. We bezoeken er het Friese Schaatsmuseum en eten ’s middags een hartige pannenkoek.

Daarna rijden we naar Sneek, voor een degustatie van de Beerenberg bij Weduwe Joustra en laten nog even tijd voor een vrij bezoek aan Sneek.

Dag 4 : typisch Hollands ...

Op de laatste dag verlaten we Friesland langs de Afsluitdijk. We begeven ons naar de Zaanse Schans, waar we in de Catharina-hoeve ingewijd worden in het productieproces van de Edammer kaas, uiteraard gevolgd door een kleine proeverij.

We maken een wandeling, onder leiding van een ‘verteller’, door een typisch Hollands landschap en eten het middagmaal in ‘d’Swarte Walvis’.

Als afsluiter rijden we naar Utrecht, waar we het kasteel De Haar bezoeken (voor de tweede keer en dat is vooral omdat het de eerste keer zoveel indruk maakte).

Contacteer ons

Wens je meer informatie over deze reis ?

Vul dit formulier in en we nemen binnen de 24 uur contact met u op.