Fontainebleau

Het programma van deze driedaagse reis ziet er als volgt uit

DAG 1 : Melun - Vaux-le-Vicomte

We rijden naar het zuiden, richting Parijs. In de buurt van Amiens voorzien we een korte tussenstop op de autostrade voor een koffie, croissant en broodje.

We starten ons programma in het stadje Melun, gelegen in het hart van het departement Seine et Marne, dé streek van de Brie. We worden er in l’Hôtel de Ville, ontvangen door de Chevaliers du Brie de Melun voor een degustatie van Brie de Melun, Brie de Meaux met een glaasje Vin de Gaillac en / of cidre du Gâtinais.

Aansluitend brengen we een bezoek aan het kasteel van Vaux-le-Vicomte. Dit 17de eeuws kasteel werd gebouwd in opdracht van Nicolas Fouquet en diende later als inspiratie voor het kasteel van Versailles. We brengen een vrij bezoek aan het kasteel met appartementen in Italiaanse stijl, het koetshuis en de prachtige tuinen van architect Le Nôtre.

We sluiten het bezoek aan het kasteel af met een ‘zoet’ vieruurtje en een koffie.

Daarna rijden we naar ons hotel in Fontainebleau, waar we nog de tijd hebben om te ontspannen vooraleer we ons aan tafel begeven voor een driegangenmenu.

DAG 2 : Fontainebleau

We beginnen met een bezoek aan het kasteel van Fontainebleau, ooit de residentie van Napoleon. Aansluitend is er vrije tijd voor een bezoekje aan de tuinen, een wandeling in de stad en/of een vrij middagmaal of snack.

Daarna krijgt u de keuze tussen

• een stevige wandeling van een 12-tal kilometer vanuit Fontainebleau naar Barbizon. Eerst over een vrij vlak parcours, maar op het einde over een rotsachtige ondergrond. Een goede conditie en goede wandelschoenen zijn absoluut nodig.
  • een wandeling van een 6-tal kilometer in en om Barbizon, onder leiding van een gids. We verkennen het kunstenaarsdorp en een deel van het bos van Fontainebleau. Goede stapschoenen kunnen nuttig zijn.
  • een nog kortere wandeling in het centrum van Barbizon en een stukje bos, eveneens onder leiding van een gids. Optioneel kan een bezoekje gebracht worden aan het museum van Millet.

We keren terug naar het hotel voor een ‘vijfuurtje’. Nadien tijd voor ontspanning, of voor wie nog niet genoeg heeft gewandeld een bezoekje aan het duinengebied van Milly-la-Foret.

DAG 3 : Troyes

Na het ontbijt vertrekken we naar Troyes, dat een kleine 100 km verder oostwaarts ligt, waar we starten met een koffie

Daarna brengen we onder leiding van een gids een bezoek aan de historische binnenstad van Troyes. De hoofdstad van Champagne, die trouwens de vorm heeft van een champagnekurk, is vooral bekend om zijn kleurrijke vakwerkhuizen die werden opgetrokken in de 16de eeuw nadat een brand het stadscentrum had vernield. Sinds 1960 renoveren de bewoners die panden zodat je in de geplaveide straatjes een fraai beeld krijgt van charmante cafés en winkels met (vaak) scheefgezakte gevels waarin handgesneden figuren verwerkt zijn.

Voor het middagmaal serveren we een driegangenmenu in een plaatselijk restaurant.

Op de terugweg stoppen we in Verzy, in de omgeving van Reims, bij het Champagne-huis Lefèvre. Verzy is een typische champagnegemeente die bekend is om zijn befaamde “Faux de Verzy”, een beukenvariëteit met gekrulde stam en takken. De familie Lefèvre exploiteert hier meer dan 8ha wijngaarden met 80% Pinot Noir en 20% Chardonnay in de Grand Cru terroirs van Verzenay en Verzy. Slechts 17 van de meer dan 320 champagnedorpen mogen de titel Grand Cru dragen. We brengen er een bezoek aan de kelders, die in het midden van de 19de eeuw werden uitgegraven, op een diepte van 15 meter. Een degustatie, met brioche en speciaal brood, mag uiteraard niet op ons programma ontbreken.

Contacteer ons

Wens je meer informatie over deze reis ?

Vul dit formulier in en we nemen binnen de 24 uur contact met u op.